10.4.08

12ος χρόνος παρουσίας του Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα ...

Πέμπτη 10 Απριλίου 2008, στις 22:00, στην ΕΤ1.
Το 2ο μέρος του αφιερώματος της Θεματικής Βραδιάς για το Ιράκ : «ΜΜΕ και Πόλεμος: Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ή Εξαπάτησης;»

Στις ΗΠΑ αποτελεί πλέον κοινή παραδοχή: αν τα μέσα ενημέρωσης είχαν αμφισβητήσει την προπαγάνδα του Λευκού Οίκου για τα περίφημα όπλα μαζικής καταστροφής του Σαντάμ Χουσεΐν που δεν βρέθηκαν ποτέ και τις -ανύπαρκτες- σχέσεις του με την Αλ Κάιντα, ο πόλεμος στο Ιράκ θα είχε αποφευχθεί.

Το ρόλο των διεθνών μέσων ενημέρωσης για την προετοιμασία της κοινής γνώμης και το «πούλημα» του πολέμου διερευνά η δεύτερη Θεματική Βραδιά για το Ιράκ, με αφορμή την 5η επέτειο από την εισβολή.

Στο πλαίσιο της εκπομπής θα προβληθούν τα ντοκιμαντέρ: «25 + 1 Ψέματα για να πουλήσετε ένα Πόλεμο», του Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα (52ʼ, 2004) (σε επανάληψη)
Πέμπτη, 10 Απριλίου, 10 μ.μ., ΕΤ1

Ο πόλεμος στο Ιράκ πουλήθηκε σαν ένα εμπορικό προϊόν στο πλαίσιο μιας διαφημιστικής καμπάνιας και σκηνοθετήθηκε από παράγοντες του Χόλιγουντ. Το ντοκιμαντέρ του Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα παρουσιάζει τον μακρύ κατάλογο των ψεμάτων και των στημένων εικόνων που σερβιρίστηκαν στην παγκόσμια κοινή γνώμη πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το «τέλος» του πολέμου στο Ιράκ.

Πέρα από τα δύο μεγάλα ψέματα των Μπους - Μπλερ (τα όπλα μαζικής καταστροφής του Σαντάμ Χουσεΐν και οι υποτιθέμενες σχέσεις του με την Αλ Κάιντα) που αναλύονται διεξοδικά, η εκπομπή παρουσιάζει άγνωστες πτυχές της πολεμικής προπαγάνδας, όπως τις σκηνοθετημένες εικόνες της αιχμαλωσίας ενός ιρακινού στρατιώτη ο οποίος, για τις ανάγκες της κάμερας, παραδίδεται δύο φορές!

Στην περίφημη υπόθεση της Τζέσσικα Λιντς (που παρουσιάσθηκε ως ηρωίδα από τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης) αποκαλύπτεται ότι είχε τραυματιστεί σε τροχαίο ατύχημα. Η απελευθέρωση της Βαγδάτης είχε σκηνοθετηθεί με την βοήθεια διακοσίων κομπάρσων -Ιρακινών αντικαθεστωτικών που είχαν εκπαιδευθεί στην Ουγγαρία.

Το αεροπλανοφόρο στο οποίο ο Τζωρτζ Μπους προσγειώθηκε για να κηρύξει το τέλος του πολέμου δεν βρισκόταν στον αφιλόξενο Περσικό Κόλπο αλλά ήταν αραγμένο στις ακτές της Καλιφόρνια και μετακινήθηκε λίγο για να φαίνεται στο βάθος ο ωκεανός! Μέρος του σκηνικού ήταν ακόμη και η γαλοπούλα, την οποία ο Αμερικανός πρόεδρος συνέφαγε με τους στρατιώτες την ημέρα των ευχαριστιών!!

Αμερικανοί και Βρετανοί ειδικοί των ΜΜΕ, δημοσιογράφοι και πολιτικοί αποκαλύπτουν ότι ο πόλεμος σκηνοθετήθηκε από παράγοντες του Χόλιγουντ, όπως ο Τζέρι Μπρουκχάιμερ, παραγωγός της πατριωτικής ταινίας «Μπλακ Χοκ Ντάουν», ενώ τη διαφημιστική καμπάνια με την οποία πουλήθηκε ο πόλεμος καθοδήγησε η διαφημίστρια του ρυζιού «Μπάρμπα Μπεν». Το προϊόν «πόλεμος» προωθήθηκε το Σεπτέμβριο του 2002 γιατί -εξηγούν οι ειδικοί- τον Αύγουστο δεν πουλάμε προϊόντα επειδή οι καταναλωτές λείπουν διακοπές!

Στην εκπομπή μιλούν μεταξύ των άλλων η Κλαιρ Σορτ, πρώην υπουργός του Τόνι Μπλερ που κατήγγειλε τις παράνομες παρακολουθήσεις των τηλεφωνικών συνδιαλέξεων του ΟΗΕ από τις βρετανικές και αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, ο Αμερικανός πρέσβης Τζο Γουίλσον που αποκάλυψε το ψέμα του ουρανίου από τον Νίγηρα και ο Βρετανός καθηγητής στο Κέμπριτζ Κλεν Ρανγκουάλα που ανακάλυψε ότι το «απόρρητο ντοσιέ» της βρετανικής κυβέρνησης αποτελούσε αντιγραφή της εργασίας ενός φοιτητή του.

Τα ψέματα συνεχίσθηκαν και μετά την εισβολή. Όπως αποδείχθηκε, ο λαϊκός ενθουσιασμός για την πτώση του αγάλματος του Σαντάμ ήταν μια χολιγουντιανή παραγωγή με κοντινά πλάνα πάνω σε δύο εκατοντάδες κομπάρσους.
Το 26ο ψέμα είναι η σύλληψη του Σαντάμ Χουσεΐν, για την οποία η εκπομπή διατυπώνει μια σειρά ερωτηματικά.

Τα μεσάνυχτα, στη συνέχεια της εκπομπής, θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ: «Όπλα Μαζικής Εξαπάτησης» (Weapons of Mass Deception, του Ντάνι Σέχτερ, 98ʼ, 2004)

Δύο είναι οι πόλεμοι που εξελίσσονται στο Ιράκ. Ο ένας γίνεται με στρατιώτες, βόμβες και μάχες, ενώ ο άλλος με κάμερες, δορυφορικές συνδέσεις, ορδές δημοσιογράφων και πολλή προπαγάνδα. Ο ένας παρουσιάζεται ως «η απάντηση» στα όπλα μαζικής καταστροφής που «έκρυβε» ο Σαντάμ. Ο άλλος είναι προϊόν των Μέσων Μαζικής Εξαπάτησης των ΗΠΑ.

Τα αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα θεώρησαν τη συνεχόμενη τηλεοπτική κάλυψη του πολέμου ως το ζενίθ της ενημέρωσης των Αμερικανών τηλεθεατών, οι οποίοι μπόρεσαν για πρώτη φορά να δουν έναν πόλεμο «ζωντανά». Αλλά τελικά κάθε χώρα «έβλεπε» και ένα διαφορετικό πόλεμο. Γιατί;

Το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ του Ντάνι Σέχτερ «Όπλα Μαζικής Εξαπάτησης» εξετάζει τον «πόλεμο» του Ιράκ και την κάλυψή του από τα ΜΜΕ και φέρνει στην επιφάνεια πολλές ενοχλητικές αποκαλύψεις.

Στη συνέχεια της εκπομπής θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ: «Διευκολύνοντας τον Πόλεμο» (War Made Easy: How Presidents & Pundits Keep Spinning Us to Death, 78ʼ, 2007, των Loretta Alper και Jeremy Earp)

Το ντοκιμαντέρ «Διευκολύνοντας τον Πόλεμο» διερευνά και εκθέτει 50 χρόνια αμερικανικής πολιτικής εξαπάτησης και χειραγώγησης των ΜΜΕ, τα οποία παρασύρουν τις ΗΠΑ από τον ένα πόλεμο στον άλλο.

Με τον Σον Πεν, διάσημο ηθοποιό και ακτιβιστή στην αφήγηση, αλλά και την καθοδήγηση του συγγραφέα και κριτικού των MME Νόρμαν Σόλομον, στο βιβλίο του οποίου βασίστηκε το εξαιρετικό αυτό ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτεται με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες ο τρόπος με τον οποίο τα αμερικανικά ΜΜΕ διαστρέβλωσαν την πραγματικότητα και προπαγάνδισαν υπέρ του πολέμου στο Ιράκ κατά παραγγελία του Λευκού Οίκου.

Στο στούντιο της εκπομπής καλεσμένος ο πρώην Αμερικανός διπλωμάτης Μπράντι Κίσλινγκ, ο οποίος παραιτήθηκε, εκφράζοντας την αντίθεσή του στην επέμβαση των ΗΠΑ στο Ιράκ το 2003.

Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του ΡΧΣ: www.rwf.gr

E-mail: info@rwf.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...